Бітва за рай, або крыптаўтопія супраць права “людзьмі звацца”

Гэту кнігу вы наўртад ці прачытаеце. Яна пра далёкі востраў Пуэрта Рыка. Гэта месца на іншым баку нашай планеты. Мяркую вы падумаеце: дык гэта ж зусім іншая краіна. Так іншая, але паміж намі, беларусамі і пуэртырыканцамі, нашмат больш агульнага, чым падаецца.

Мая задачаў гэтым тэкстам паказаць, што на іншым канцы планеты людзі сустракаюцца з не менш жорсткімі крызісамі, чым мы, беларусы, і як яны спрабуюць з іх выкараскацца.

І больш, у гэтым допісе я паспрабую сабраць самае галоўнае з “Бітвы за рай” і падзяліцца са сваім чытачом, спадзеючыся, што пасею ідэі, якія, калі не перавернуць мір, дык перавярнуць свядомасць маіх суграмадзян, не апускаць рукі і працягваць змагацца за свой Эдэм пад назвай Беларусь.

“Бітва за рай” - тонкая, фармата А6 кніжыца на 80 старонак напісана аўтаркай Наомі Кляйн, каб патрымаць пуэртырыканцаў не толькі словам, але і ўсім прыбыткам з продажу гэтай кнігі. Можа вы скажаце: гэта капля ў моры для 3,2 мілённага насельніства вострава. Але ж рэальны крок, які можа рабіць творчы чалавек.

Цікава, ці рабіў нехта з беларускіх пісьменнікаў, такі і этычны і матэрыяльны крок у бок тых, хто ў бядзе?

Чарада крызісаў

У мінулыя дзесяцігоддзі жыхароў Пуэрта Рыкі напаткала цэлая чарада крызісаў, якія не вырашаліся, а накладаліся адзін на другі. Накопліваліся. Атрымалася канапка з крызісаў, якую чым далей, тым складаней з’есці. Вырашыць.

Пачнем з апісання гэтых крызісаў.

Першы крызіс, пра які мы даведваемся з кнігі - гэта наступствы ўрагана Марыя, які ў 2017 разбурыў інфраструктуру востава. Ён, крызіс, насамрэч не першы. Проста ён найбольш візуальны. Прайшоўся, усё змёў з зямлі. І пуста. Трэба нешта рабіць.

Другі крызіс - фінансавы. Ён пачаўся нашмат раней. З-за рызыкоўнага кіравання фінансамі вострава  ўзнікла вялікая знешняя пазыка. Астраўны ўрад пачаў скарачаць выдаткі на базавую інфраструктуру (электрасеткі, забеспячэнне вадой, дарогі), адукацыю і занятасць насельніства. Наогул ён пачаў скарачацца сам, і адпаведна яго магчымасці ў розных сферах жыцця вострава таксама.

Як кажуць пуста не бывае. Таму на месца скарачэння прысутнасці публічных інстытутаў прыйшлі схемы “прыватна-дзяраўнага супрацоўніцтва”, іншымі словамі, прыватызацыя. І гэта трэці крызіс. Чаму ж? “Добра, калі адбываецца прыватызацыя” - падумаеце вы.

Калі прыватызацыя даступна толькі асаблівым гульцам - гэта вельмі кепска. У беларускім выпадку, мы называем іх прыбліжанымі да ўлады, альбо алігархамі. Астатнім будаваць краіну забаронена.

Напрыклад, мікрагрыд - гэта адносна малая інфраструктурная сістэма, галоўнай мэтай якой з’яўляецца забеспячэнне электраэнергіяй малых тэрыторый, а менавіта невялікіх паселішчаў  з дапамогай узнаўляльных ці мясцовых крыніц энергіі. Гэтыя ініцыятывы пуэртырыканцаў караюцца.

Чацвёрты крызіс палітычны. Людзі не прадстаўлены ў кіруючым выканаўчым органе. Трэба раскрыць, што востраў Пуарта Рыка падпарадкоўваецца непасрэдна Кангрэсу ЗША і мае статус асаблівай тэрыторыі. Хаця і ёсць выбарчыя органы, але яны не працуюць у патрэбнай моцы. Таму прызначаныя сенатам выканаўчы ворган можа вырашаць усё што заўгодна. У тым ліку уключаць немясцовых людзей кіраванне. І вырашае. На карысць венчурных інвестараў, якія дзейнічаюць у неаліберальнай парадыгме. Пра яе трохі пазней.

Каланіяльная спадчына

І нарэшце пяты крызіс - каланіяльная спадчына. Знаёма, праўда?! Што гэта такое беларусам наўрадці трэба тлумачыць, але ўсё ж некалькі мазкоў для паўнаты карцінкі, ды і будучым пакаленням, якія могуць не бачыць такой спадчыны, але мусяць ведаць, каб не паўтараць.

Вось, што напаткала пуэртарыканцаў. Па-першае, прымусовая стэрылізацыя жанчын у 20 стагоддзі.
Па-другое, праграмы вывазу людзей з краіны пасля кожнага крызісу. Насельніства вострава толькі за апошнія 10 год скарацілася на паў мільёна.
Па-трэцяе, стварэнне няўстойлівай працы публічных інстытутаў, скарачэнне фінансавання, ці карупацыйныя паводзіны чыноўнікаў.
Па-чацвёртае, фарміраванне мона сельскай гаспадаркі, дзе вырошчваецца аздін прадукт на экспарт. Як вынік больш чым 80% прадуктовая залежнасць ад імпарту.  
Пятае, прыярытэт знешніх інвестараў над унутранымі - гэта ўжо узгадваў у крызісе пра прыватызацыю, але гэта тыповыя каланіяльныя паводзіны.
Нарэшце, дэпрывацыя грамадскіх і палітычных правоў. Пасадкі асабліва актыўных грамадзян у турмы.

Амаль усё знаёма. Так, бо каланіялізм забірае ў насельніства культуру, упэўненасць і ўладу. І гэта складана не адчуваць.

Падсумую па крызісам. Такая ўкладзенасць крызісаў характэрна і для нас: і каланіяльнае мінулае, і фінансавая палітыка, і адхіленасць насельніства ад кіравання (карумпаванасць мясцовай улады і нелегітымнасць цэнтральнай), і дэградацыя інфарструктурных праектаў (электрычны сеткі, дарогі, масты), эканамічная палітыка трохі адрозніваецца. У нашым выпадку яна накіравана на феадалізацыю і дзяржаўны прыгонны лад. Але вынікі яе бачны насельніцтва пакідае Беларусь “дзеля хлеба”. Хіба што не хапае ўрагана Марыі.

Актыўныя пуэртарыканцы заўважаюць, што людзі, даведзеныя да стану штодзённай барацьбы за выжыванне - кавалак ежы - не могуць брацца за рэфармаванне ці пабудову глабальных праектаў сваёй невялікай краіны.

Прычым тут бітва за рай?

Крызісы, крызісы... а прычым тут “бітва за рай”? Таму што толькі адзін крызіс прыродны - ураган Марыя, усе астатнія - рукатворныя чалавекам. Набор гэтых крызісаў - гэта мэтанакіраваныя паводзіны, супрацьстаянне людзей.

На адным баку багатыя гульцы, якія жадаюць зрабіць з Пуэртэ Рыка лічбавую утопію ў выглядзе крыпта калоніі напоўненай “высокадаходнымі” індывідамі.

А на другім баку мясцовыя жыхары, якія хочуць “людзьмі звацца” і ўплываць на свой лёс і лёс свайго краю. І канешне ствараць краіну сваёй мары, там дзе будзе саюз незалежных грамадзян з абавязальніцтвамі да краю, ў якім жывуць, і ўключанымі ў самакіраванне.

Улада катастроф

Мы падабраліся да “дактрыны шока”. Чаму трэба ведаць гэту тэарэтычную канструкцыю нам? Таму што яе выкарыстоўваюць паўсюль, каб працягваць запрыгонваць звычайных людзей па ўсёй планеце. А беларускі прыклад з 2020 года паказвае падобныя паводзіны, накіраваныя на кантроль ўсіх сфераў жыцця грамадзян.

Наомі Кляйн у адной са сваіх папярэдніх працаў, прысвячае больш за 500 старонак тлумачэнню “дактрыны шока”. Паспрабую лаканічна растлумачыць што гэта ёсць.

Дактрына шоку - гэта такая стратэгія, якая выкарыстоўвае тэхнагенныя, прыродныя, эканамічныя, гуманітарныя, палітычныя крызісы для узмацнення ўлады тэхнакратаў і рэалізацыі эканомікі, пабудаванай на неаліберальных прынцыпах: эксплуатацыі мясцовых супольнасцяў, рэсурсаў і людзей, пераносячы шкоду ад вялікіх бізнэсаў на плечы мясцовых жыхароў, і прывытызуючы грамадскую прастору.

Чаму “шок”? Таму што падчас вышэй пералічаных крызісаў людзі разгубленыя. Разбураюцца сувязі і палітычная моц звычайных людзей, якія ў спрыяльных умовах, маглі б даць адпор і супраціўляцца. У стане нявызначанасці - шока, з імі можна рабіць, што заўгодна. Прыватызаваць публічныя інстытуты, масава перасяляць і інш.

Наомі Кляйн апісвае - як капіталізм катастроф дзейнічае ў выпадку Пуэртэ Рыка.

Замест слова катастрофа можна дадаць “улада катастроф”. Улада можа быць эканамічная, палітычная, сімвалічная, ваенная, рэлігійная і інш. Пасля нейкага крызісу звычайна жыхары разгулеблены і раз’яднаны, гэта разяднанне дае магчымасць дзейнічаць без тармазоў.

Улада супольнасцяў

Што ж ўрэшце Наомі, дакладней самі пуэртарыканцы супрацьпаўстаўляюць такой трасцы.

Энергетычная суверэннасць. Я ўжо ўзгадваў мікрагрыды, якія дазваляюць мясцовым супольнасцям быць мінімальна залежнымі ад інфраструктурных выклікаў. Чым жывяцца гэтыя мікрагрыды: сонечнай, ветраной энергіяй. Захаванне энэргіі таксама адбываецца ўнутры супольнасці. Асноўнае патрабаванне: такія сістэмы павінны забяспечвацца самой супольнасцю і быць лёгка развіваемымі ці рамантуемымі самімі ўдзельнікамі супольнасці.

Блізкае да энэргетычнага суверэнітэта - экалагічнае стаўленне і не толькі ў дачыненні да навакольнага асяродку, але і культуры. Іншымі словамі, трэба рэспекціць “і зерне, і дзіця”.

Харчовая незалежнасць. Тут пытанне не ў тым, колькі калгас намалаціў, а ў тым, як самі людзі забяспечваюць сябе ежай на лакальным узроўні. Магчымасць вядзення разнастайнай сельскай гаспадаркі - гэта значыць магчымаць мець зямлю шматлікім грамадзянам. А не толькі ландлордам ці наогул аднаму суб’екту, як у Беларусі. Напрыклад, гэта зямля, якая кіруецца самой мясцовай супольнасцю на кааператыўных падставах і самі людзі вырашаюць, што садзіць, і ў якіх памерах, і што прадаваць на экспарт. У ідэале гэта - арганічная сельская гаспадарка.

Цэнтры супольнасцяў (кам'юніці цэнтры). Гэта такія месцы (хата ці нейкая месца “пад дубам”), дзе жыхары не ходзяць на паклон да ўлады, а самастойна вырашаюць набор праблемаў, якія становяцца актуальнымі для іх. У цэнтрах супольнасцяў існуюць іншыя магчымасці ў залежнасці ад патрэбаў: напрыклад гэта можа быць мясцовае радыё, ці кіно, ці кафэ, ці месца, дзе людзі могуць гандляваць сваімі прадуктамі пастаянна.

Свая базавая адукацыя. Якая залежыць ад магчымасцяў супольнасці. Дарэчы камюніці цэнтр - гэта тое месца, дзе адбываецца адукацыя не толькі для дзяцей, але і для дарослых. Адукацыя залежыць ад мясоцвых падаткаў: фінансавых магчымасцяў самой супольнасці і толькі часткова ад дзяржаўных сродкаў. Такім чынам, супольнасць незалежна вырашае шмат пытанняў, звязаных з адукацыяй.

Свае цэнтры першай дапамогі. Свае - гэта значыць сама супольнасць фінансуе і ўтрымлівае падобныя пункты. Фінансаванне можа рабіць дыяспара, або фонды створанымі супольнасцю і падтрымліавемыя дзяржавай. Вядома гэта не медыцына, якая патрэбна ў развітым грамадстве, але магчымасць падтрымання належнага ўзроўню здароўя супольнасці і прафілактыкі хваробаў.  

Фінансаванне. Злішкі, якія генеруюцца гаспадаркай вострава ідуць унутр самой супольнасці. Пасля аплаты пададткаў. Гэта значыць супольнасць зацікаўлена ў прыбытковасці сваіх актыўнасцяў.

Нарэшце асамблеі. Гэта сустрэчы грамадзян, якія з’яўляюцца месцам агульнай рэфлексіі, што адбываецца навокал і як з гэтым жыць, што рабіць. Іншымі словамі, пуэртарыканцы сустракаюцца для таго, каб арганізоўвацца: ці для стварэння таго, што у іх няма, ці для супрацьстаяння таму, што несправядліва на іх думку. Такія асамблеі адбываюцца ў цэнтрах супольнасцяў, ці нават “пад дубам”. Іншымі словамі, вастраўчанам патрэбна публічнае месца для абмеркавання публічных пытанняў і збірання нізавой улады. Яны гэта месца знайшлі.

А як жа крыптаутопія?

Чаму я ў гэтым тэксе не прывожу плюсы крыптаўтопіі, якая прапануецца іншым бокам?

Перш за усё, яе плюсы кожны дзень і так прасоўваюцца карпарацыямі і венчурнымі фондамі ў міравых медыя.

Другое, я ведаю, што такое калі хунта прыватызуе ўладу ў краіне і усталёўвае лічбавую дыктатуру, а крыптаутопія - гэта праект для малой групы звышбагатых тэхнакратаў, прыватызуючых востраў. Для іншых гэта крыптаўтопія будзе пеклам.

Нарэшце, я займаю дакладную этычную пазіцыю. Мне сімпатычны ідэі шырокага самакіравання, максімальнай сілы мясцовых супольнасцяў, а таксама пераадоленне каланіялізму з боку Расіі ў дачыненні да маёй краіны, які мы яшчэ не пераадолелі, але мусім.  

Але ўрэшце, магчыма, вы самі прачытаце гэту кнігу і прыміце важныя для сябе рашэнні.

Пачынайце сваю бітву за рай.